Az évente megrendezésre kerülő amerikai futball-bajnokság döntője, azaz a Super Bowl manapság már egyfajta nem hivatalos nemzeti ünnepnek számít az Egyesült Államokban. Ha pedig ünnepség, az egyet jelent legtöbbeknek a szórakozással és önfeledt bulizással. Még akkor is, ha az esemény általában vasárnap kerül megrendezésre, azaz másnap, hétfőn dolgozni kell menni.

A Black Monday-effektus

Mindezekkel együtt jár a Black Monday-nek is nevezett jelenség. Egy felmérés szerint 2016-ban a kupadöntő miatt az amerikai munkaerő mintegy 10%-a, azaz 16,5 millió munkavállaló már eleve úgy tervezte, hogy kihagyja a hétfői munkanapot. Ebből 10,5 millióan előre kikérték ezt a napot szabadságnak, a maradék 6 millió pedig valószínűleg aznap reggel jelezte, hogy nem tud megjelenni a munkában. Ezen felül pedig további 7,5 millió amerikai dolgozó valószínűleg késve érkezett az irodába.

Természetesen ezek a munkából való kimaradások hatással vannak az adott vállalat munkahelyi atmoszférájára. A nagy méretű, előre nem kalkulált hiány növeli a stresszt, mások munkájában is zavart okoz. Sérül továbbá a cégen belüli morál, így ennek a szituációnak a megfelelő kezelése kulcsfontosságú lehet.

Mivel a Super Bowl hazánkban is egyre nagyobb népszerűségnek örvend, a munkáltatóknak is szem előtt kell tartaniuk az ezzel járó következményeket. Az időeltolódás miatt a döntőt hazai idő szerint hétfő hajnalban közvetítik a televíziók, így a Super Bowl-láz még jobban kihathat a munkahelyekre.

Mit is tehet a munkáltató, hogy minimalizálja a negatív hatásokat?

Előzetesen is érdemes felmérést végezni a cégen, osztályon belül. Hány ember is érdeklődik az esemény iránt, mennyien terveznek programot a döntő idejére? Így már nagyjából lehet kalkulálni, hogy hétfőn mekkora lesz a létszám. Elengedhetetlen továbbá a megértő hozzáállás tanúsítása is, abban az esetben, ha azon munkanapon nem mennének annyira zökkenőmentesen a dolgok. Legyen ilyenkor egy lazább nap például, ami mindenkire vonatkozik, azokra is, akik nem maradtak fent sokáig éjszaka, ezáltal elkerülhető a stressz. Az ilyen sportesemények pedig kiváló terepet nyújthatnak csapatépítésre is a vállalaton belül. Nem kell feltétlenül a Super Bowl-nak lennie, hogy közös meccsnézést szervezzünk munkatársainknak, hiszen az együtt drukkolás, izgulás még közelebb hozhatja egymáshoz a kollégákat, illetve azokat is be lehet így vonni, akik nem feltétlenül rajonganak annyira a sportokért – már csak a hangulat miatt is.

Ti szerveztek közös meccsnézést a kollégákkal? Nézitek a Super Bowl közvetítését?