Facebook, LinkedIn, Instagram? Ha Te is használod ezeket (vagy más közösségi média felületeket) és állást keresel, nem is tudod, mennyi lehetőséged van befolyásolni a végeredményt – akár pozitív, akár negatív irányba!

Csonka Nikolettával, a Marketing Professzorok Kft. online marketing tanácsadójával közösen fedjük fel a közösségi média felületek használatának befolyását az álláskeresésre, és összegyűjtöttünk néhány tippet a pozitív kép kialakítása érdekében is.

Míg néhány évvel ezelőtt az álláskeresés első kritikus lépését, az interjúra való behívást csak az önéletrajz minősége befolyásolta, addig ma már a HR szakemberek gyakran jóval felkészültebbek az első kiválasztási körben is – hála a közösségi média felületeknek.

Ezeken a felületeken ugyanis – ha nem készítjük fel őket megfelelően az álláskeresés időszakára – szinte minden megtalálható lehet a magánéletünkből, azaz képet adhatnak személyiségünkről, szokásainkról is a kiválasztó HR-es számára. Az első benyomás pedig nagyon is fontos! Nézzük, mit érdemes beállítani ahhoz, hogy ne csak ne negatívan befolyásoljuk a döntést, de akár hasznunkra is fordítsuk ezeket a felületeket!

Álláskereséskor a közösségi média felületeken: ezeket kerüld el!

Alapvető igazság, hogy minden olyan adatot, tartalmat érdemes eltávolítani (de minimum csak ismerősök számára elérhetővé tenni), ami kompromittáló lehet. Egy-egy átbulizott éjszakáról szóló kép, szélsőséges politikai-, vagy éppen a korábbi munkahelyről alkotott vélemény igen rossz képet festhet a HR szakember szemében, aki ezek miatt bizony könnyedén sorolhatja hátra az önéletrajzok rangsorában önéletrajzunkat.

Tippünk: Minden közösségi média felületen az adatvédelemnél beállíthatod, hogy posztjaid – vagy egyes posztjaid csak ismerőseid láthassák! Ezen felül Facebook-on akár külön ismerősi köröket is hozhatsz létre – így baráti körödben nyugodtan fenn maradhatnak akár a bulizós képek is, másnak nem kell őket látnia.

Hogyan billentheted pozitív irányba a mérleget a közösségi média erejével?

A szimpatikus kép kialakítása

Minden közösségi média felületnek megvannak a sajátosságai: saját nyelvezete, szokásai… Míg a Facebook-on akár megosztott tartalmakkal is alakíthatod ezt a képet, addig Instagramon a jó minőségű, szimpatikus fotók segíthetnek az előrelépésben.

Vigyázz azonban! Ne mutasd magad másnak, mint ami vagy – hiszen egy jó HR szakember már akár az első találkozáskor is kiszúrja, ha eltúloztad az „idilli” képet. Akkor pedig mi értelme húznotok egymás idejét?

Tippünk: Add önmagad legjobbját közösségi média felületeiden!

A szakmai elkötelezettség mutatása, karrierutad feltüntetése

Bár sajnos a munkavállalók egy része a munkahelyre még mindig mint kötelező rosszra tekint, ez egy jó karriert befutott álláskeresőnél másként is lehet.

Korábbi munkahelyeid, elvégzett tanulmányaid a HR szakember önéletrajzodban úgy is látja, ám ha közösségi média felületeiden is feltünteted ezeket, az jó pont lehet. Ha már épülő karriered van, a szakma iránti elkötelezettség, az ottani hírek és információk jelenléte profilodon komoly előnyt jelenthet – hiszen azt mutatja, számodra szakmád nem csak egy munka, de valódi érdeklődési kör is!

Természetesen, ha még kiforrott karrierút nélkül keresel állást, akkor is számtalan lehetőséged van: a betöltendő pozícióhoz igazodva is posztolhatsz egy-két tartalmat, kifejezve ezzel érdeklődésed a téma iránt.

Tippünk: Legyen jelen szakmai tudásod vagy érdeklődésed a közösségi média felületeken, de ne vidd túlzásba – és tudd, minek hol a helye! A Facebook-on populárisabb hírek, az Instagramon régi munkahelyedről néhány vidám fotó elegendő, a kemény szakmai tartalmat hagyd a LinkedIn-re!

Eredményeid, munkásságod publikálása – a LinkedIn

A legnagyobb szakmai közösségi portál használata ma már hazánkban is rendkívül elterjedt, főleg a HR szakemberek körében. Míg a Facebook és az Instagram (esetleg más közösségi média oldalak) személyiségedről, életedről adnak átfogó képet, addig a LinkedIn szakmai elkötelezettségedről, eredményeidről árulkodik. Kiváló felület ez arra, hogy bemutasd korábbi eredményeid, publikáld munkáid.

Tippünk: A LinkedIn oldalad legyen naprakész! A hírfolyamba publikálhatod korábbi tapasztalataid, illetve, ha van fellelhető tartalom ami hozzád köthető, azt is. Ha már tudod, ki az interjúztató a cégnél ahova pályáztál, bátran jelöld őt ismerősnek (de csak a LinkedIn-en!) ezzel mutatva, hogy számodra tényleg fontos ez az állás, érdeklődsz iránta.

 

Te tudatosan használod a közösségi média felületeket?