1. Elég a multitaskingból!
Míg alkalmazottként rengeteg projektért lehetünk felelősek, addig tanácsadóként – jó eséllyel- egy időben csak egy feladatra kell koncentrálnunk. Egy ügyfél egy adott problémájának megoldásán dolgozunk, aminek behatárolható határideje van, amivel pontosan tudunk kalkulálni.
2. Vállalati belső harcok? – Kit érdekel?
Tanácsadóként nem a mi feladatunk lesz, hogy azzal töltsük napjaink nagy részét, hogy a különböző ellenérdekeket közös nevezőre hozzuk. Mi a szakmaiságot képviseljük, és elsődleges célunk, hogy a megbízónk által definiált minőségben és keretek között “szállítsuk le” a rendszereket. Ez persze nem jelenti azt, hogy a tanácsadói munka nem jár nagyon sok kommunikációval, hiszen az ügyfél elképzelései és a technológiai megoldási lehetőségek nem minden esetben fedik egymást, és ilyenkor közelítenünk kell a kettőt egymáshoz.
3. Változatosságot ide!
Alkalmazottként, bármennyire különböző projektekre is kerülünk cégen belül, mégiscsak ugyanazok az alaprendszerek, az alapproblémák, és igen, a kollégák is, akikkel hol azonos, hol eltérő érdekek mentén próbáljuk a legjobbat kihozni egy-egy helyzetből. Bár tanácsadóként is találkozunk olyan projektekkel, amelyek akár több évig is elhúzódhatnak (az ugyebár már nem is egy projekt), mégis gyakoribbak az ennél rövidebb idejű megbízatások, amelyeket egy másik cég másik feladata fog követni – más rendszerekkel, más folyamatokkal, más elvárásokkal, más környezetben. Több működési modellt, több rendszert, több megoldási alternatívát megismerhetünk. Változatos lesz a környezet, mégsem fognak azzal vádolni, hogy félévente munkahelyet váltasz.
4. Függetlenség! – megfelelő körülmények között
Attól, hogy egy tanácsadó cég keretében különböző projekteken dolgozunk, még nem azt jelenti, hogy innentől kezdve akkor és azt csinálhatunk, amit szeretnénk. Az IT projekteken az idő nagyrészét mindenképpen az ügyfélnél kell tölteni, akik ugyanúgy normál munkaidőben dolgoznak, amihez többé-kevésbé, de tanácsadóként is alkalmazkodni kell. Ettől függetlenül, ha a projekt olyan szakaszban van, ami nem igényel személyes jelenlétet, a home office könnyebben elérhető, és bevett működési forma a tanácsadói piacon.
5. Aki mer, az szabadidőt nyer?
Természetesen azzal sem árt tisztában lennünk, hogy tanácsadóként könnyen előfordulhat, hogy két projekt nem rögtön követi egymást, hanem van pár hét eltolódás. A mai IT piacon persze inkább ennek az ellenkezője tapasztalható, de nem árt erre sem felkészülni. Ezt az időt érdemes lehet továbbképzésre, önfejlesztésre, vagy egyszerűen csak pihenésre fordítani. Bárhogy nézzük, ez mégiscsak egy másfajta életforma, van, akit kifejezetten motivál, van, aki megijed tőle.
6. Nézzünk várost!
Míg munkavállalóként megszoktuk, hogy minden reggel ugyanazon az útvonalon, ugyanoda megyünk be, és sokszor már a saját magunk szórakoztatására találunk ki alternatív útvonalakat, tanácsadóként fel kell készülnünk, hogy az ügyfeleink a város legeltérőbb pontjain, a legkülönbözőbb irodákban lesznek. Akár pár havonta máshova kell mennünk, valami kényelmesen megközelíthető lesz, valami pedig csak hosszú utazással érhető el. A megbízót ezek a tényezők nem fogják érdekelni, hiszen a tudásunkért fizet, tanácsadóként pedig vállalnunk kell ezeket az esetleges kellemetlenségeket.
7. “Mondd a tutit!”
Míg alkalmazottként, ha nem vagyunk képben egy-egy szakmai kérdéssel, könnyebben tudunk mások tudására hagyatkozni, tanácsadóként ezt már nehezebben tehetjük meg. Az ügyfél ugyanis tőlünk fogja várni a megoldást, de legalábbis azt, hogy tudjunk alternatívákat állítani a kérdésekre, előnyökkel-hátrányokkal, hogy aztán ő megalapozottan tudjon dönteni. Együtt jár ezzel, hogy a sok változatos projekt miatt, nálad összpontosul a „best-practice”.
Bármelyik irányba is indulunk, a legfontosabb, hogy legyünk tisztában saját magunkkal, hogy mit is szeretnénk igazán, és azzal, hogy mi is a valóban nekünk való munkavégzési forma. A többi már jön magától.
Érdekelnek a IT piaci tanácsadó lehetőségek? Ezeket érdemes megnézned:
IT biztonság (információbiztonsági tanácsadó),
banki IT tanácsadás (banki kockázatkezelés kontrolling területen),
csalásfelderítés (visszaélés és kockázatkezelési területen),
projekt menedzsment (banki informatikai projektek).
Ha értesülni akarsz hasonló témájú cikkeinkről, iratkozz fel a hírlevelünkre, vagy kövess minket Facebook-on.