De mi is az a gamification?
A lényeg, hogy az egyes feladatokra kitalált informatikai hátterű játékokat a mindennapi munkahelyi szituációkba emeljük át. Hogy milyen hasznuk származik ebből a munkáltatónak? Ennek a technikának a segítségével egy vidámabb munkakörnyezet teremthető meg, és az unalmas(nak tűnő) feladatok is könnyebben elvégezhetők. A gamification pedig a toborzás kapcsán is egyre fontosabbá válik, hiszen a munkaerőpiacra belépő Y és Z generációs fiatalok megszólításában nagyobb eséllyel indulhatnak azok a vállalatok, amelyek a hagyományostól eltérő, szórakoztató és mókás kiválasztási folyamatot használnak. A jó gamification stratégia segíthet abban, hogy a cég megkülönböztesse magát a versenytársaktól, ezáltal pedig a munkáltatói márkaépítés törekvéseit szolgálja.
Az alábbiakban összegyűjtöttünk három izgalmas példát a HR-gamification világából:
1. Ökölharc és kódolás
A big data startup, az Umbel is gamification technikát alkalmazott, hogy rátaláljon a megfelelő munkaerőre. Umbelmania néven létrehozott egy online játékot, amelyben a játékosok virtuális ökölharcot vívnak – úgy, hogy mozdulataikat le kellett kódolniuk.
A játék során pontokat lehetett nyerni, amely azt mutatta, hogy a valós interjú procedúra során mennyire haladtak volna előre. Az Umbel így letesztelhette potenciális munkatársait, valamint a felhasználóknak is remek visszajelzés volt kódoló-tudásukról.
2. Virtuális jelentkezési folyamat, virtuális feladatokkal
A PwC Magyarország 2016-ban létrehozott egy online szimulációs játékot, melyet kifejezetten a videójátékokon felnövekedett fiatalokra szabva alakított ki. A Multipoly segítségével a résztvevők virtuálisan jelentkezhettek a PwC-hez, majd a felvételi eljárás után a cég virtuális gyakornokaivá válhattak. Így letesztelhették magukat, hogy valóban készen állnak-e arra, hogy a cégnél dolgozzanak, hogyan tudnak egymással, illetve csapatban együttműködni, mialatt valós üzleti feladatokat kell megoldaniuk. A játék végén azok, akik a legjobban teljesítettek, személyesen is találkozhattak a PwC szakembereivel, továbbá értékes ajándékokat is nyerhettek. Amellett, hogy ez a játék remek lehetőséget adott a cégnek, hogy kiemelkedjen a versenytársai közül, számos más előnyt is biztosított nekik: azok a felhasználok, akik a Multipoly-ban játszottak, sokkal felkészültebbek voltak az élő állásinterjú során, valamint jobban megismerhették ezáltal a cég vízióját és vállalati kultúráját, továbbá a felvettek sokkal könnyebben beintegrálódtak a PwC körn
yezetébe. Arra sarkalta a jelölteket, hogy többet megtanuljanak a cégről, mielőtt még a valós interjús procedúrára kerül sor.
3. Kódtörés és hackelés
Az Egyesült Királyság egyik titkosszolgálati szerve, a Government Communications Headquarters (GCHQ) a gamification segítségével szűrte meg a hozzájuk jelentkezőket: a weboldalán létrehozott egy titkosított üzenetet, amit a potenciális jelölteknek fel kellett törniük az felvételi interjú részeként.
Ez a kihívás a munkaerőpiac számára láthatóvá tette a GCHQ-t, olyan hackelésben és kódtörésben érdekelt emberekhez jutottak el, akiket hagyományos álláshirdetésekkel nem valószínű, hogy elértek volna.
Ti mit gondoltok a gamification-ről?